تبلیغات
چتری برای همه - حقایق حیرت‌انگیز درباره رویاهای شبانه
کاش همه بفهمیم

حقایق حیرت‌انگیز درباره رویاهای شبانه

جمعه 8 بهمن 1389 08:02 ق.ظ

نویسنده : جناحی در كویت
ارسال شده در: مطالب علمی ،



همگی ما هر شب خواب می‌بینیم، با این حال بیشتر ما چیز زیادی در مورد خواب‌هایمان نمی‌دانیم. این كه از كجا می‌آیند؟ چه معنایی می‌دهند؟ آیا می‌توان آنها را كنترل كرد، آیا لازم است كه آنها را تعبیر كنیم؟ این نوشتار به بازگویی چند حقیقت حیرت‌انگیز در مورد رویاهای شبانه از دید متخصصان این رشته می‌پردازد.


خواب‌دیدن می‌تواند به توانایی یادگیری كمك می‌كند

اگر مشغول مطالعه برای یك امتحان یا در حال آموزش یك مهارت جدید هستید، می‌توانید به‌جای یك ساعت سروكله‌زدن بیشتر با كتاب‌ها، چرت كوتاه بزنید یا كمی زودتر به رختخواب بروید، چون وقتی مغز در خواب مشغول رویا دیدن می‌شود، قدرت یادگیری و حل مسائل آن افزایش پیدا می‌كند.

تحقیقات محققان دانشكده پزشكی هاروارد كه در نشریه «زیست‌شناسی امروز» منتشر شده، نشان می‌دهد كه خواب دیدن یكی از روش‌های مغز برای فرآوری، تكمیل و فهم اطلاعات جدید است. برای افزایش كیفیت خواب و در نتیجه افزایش توانایی یادگیری مغز، پیشنهاد می‌شود كه از سروصدای مزاحم در اتاق خواب مثل صدای تلویزیون پرهیز كنید، چون ممكن است تأثیر منفی بر كمیت و كیفیت رویاهای شما بگذارد.

فریب‌خوردن یكی از متداول‌ترین خواب‌هاست

اگر با عرق سرد از خواب پریده‌اید، چون كابوس تلخی درباره خیانت دوست یا همسرتان ‌دیده‌اید، نگران نباشید. به‌گفته لوری كین‌لاونبرگ، نویسنده و متخصص تعبیر خواب «بیشترین رویاهای گزارش‌شده مربوط به خیانت همسران است». نتیجه تحقیق او روی بیش از 5000 زن نشان می‌دهد كه خواب‌های مربوط به بی‌وفایی كابوسی ‌ا‌ست كه بیشتر انسان‌ها را شكار می‌كند و گاهی به‌طور منظم تكرار می‌شود. اما این خواب‌ها بندرت ریشه در واقعیت دارند و بیشتر به ترس‌های درونی انسان از فریب خوردن و اشتباه كردن مرتبط می‌شوند.

شما می‌توانید چندین خواب را در یك شب ببینید

این‌طور نیست كه هر شب فقط یك خواب دیده شود، بلكه معمولا ده‌ها خواب در یك شب دیده می‌شود. با این حال ما همه آنها را به خاطر نمی‌آوریم. در هر شب‌ ما هر ?? دقیقه یك خواب می‌بینیم و با گذشت شب هر مرحله خواب‌دیدن طولانی‌تر از قبلی می‌شود. نخستین خواب ما فقط حدود ? دقیقه طول می‌كشد و آخرین خوابی كه پیش از بیدار شدن می‌بینیم، می‌تواند بین ?? دقیقه تا یك ساعت باشد. برآورد شده كه بیشتر انسان‌ها در طول عمر خود بیش از 100هزار خواب می‌بینند.

شما می‌توانید بعد از بیدارشدن هم ادامه خوابتان را ببینید

آیا تاكنون شده از خوابی آنچنان زیبا و بی‌نقص بیدار شوید كه آرزو كنید كاش از خواب بیدار نمی‌شدید تا همچنان در آن غوطه‌ور می‌بودید؟ البته چنین چیزی ممكن است! كافی است كه همچنان دراز بكشید و برای چند دقیقه در وضعیت شبه‌خواب باقی بمانید. در همان وضعیتی كه لحظه بیداری از خواب داشته‌اید. نباید حتی یك ماهیچه خود را تكان دهید، چون وقتی بدنتان را تكان می‌دهید، خودتان را از رویایی كه در حال دیدن آن بود‌ه‌اید جدا می‌كنید.

حتی بد‌ترین خواب‌ها را می‌توان تعبیر كرد

اگرچه باورش سخت است كه خواب‌های عجیب‌ و غریب درباره عزیزانتان، سیرك، برف و بوران بتوانند ارتباطی با زندگی واقعی داشته باشند، اما در حقیقت اینها ممكن است نمادهایی برای واقعیت‌های دیگر باشند. در واقع تعبیرهایی احتمالی را برای هر خوابی می‌توان در نظر گرفت. جفری سامبر، روان‌درمان آموزش‌دیده در دانشگاه هاروارد می‌گوید، معنای خواب‌های ما بیشتر وقت‌ها با چیزهایی مرتبط است كه ما نیاز داریم در مورد خودمان و جهان اطراف‌مان بفهمیم. به جای نادیده‌گرفتن خواب‌های عجیب باید به این فكر كنیم كه دیدن این خواب چه احساسی را در ما برانگیخته‌است. ما علاقه داریم كه این خواب‌ها را به دلیل محتویات غیرعادی‌شان نادیده بگیریم. اما در واقع احساس ما هنگام دیدن این خواب موضوعی است كه بیشترین اهمیت را دارد. مثلا اگر در خواب همراه مادرتان به سیرك رفته‌اید و برف و بوران هم شروع شده، سیرك و برف و بوران وسیله‌ای هستند كه شما بتوانید به طور غیرمستقیم احساسات و عواطف خود را نسبت به مادرتان تجربه كنید.

راز خواب‌هایی كه به طور مرتب تكرار می‌شوند

آیا تاكنون كابوس‌های مشابهی هر شب سراغ شما آمده ‌است؟ در اینجا شما باید به دنبال پیام‌های نهفته در این خواب‌ها باشید تا بتوانید از شر آنها خلاص شوید. برای مثال یكی از كابوس‌های تكرارشونده شایع به از دست دادن و شكستن دندان‌ها مربوط می‌شود. در مورد این رویا شما باید به این بیندیشید كه دندان و دهان شما چه چیزی را نمایندگی می‌كنند. برای ذهن هنگام ساختن رویا، دندان و دیگر اعضای دهان نماد واژگانی هستند كه شما به كار می‌برید. پس چنین كابوسی می‌تواند به این معنا باشد كه شما مشكلی در صحبت‌كردن و نحوه ارتباط برقراركردن دارید كه باید آن را برطرف كنید. البته همه این تعبیرها فقط برای این است كه شما تحت‌تاثیر مثبت خواب دیدن قرار گیرید.

شما می‌توانید خواب‌های خود را كنترل كنید

مطالعه جدید روی 3000 نفر نشان داده كه كنترل خواب‌دیدن یا رویای شفاف امكان‌پذیر است. 9‌/‌64 درصد شركت‌كنندگان در این تحقیق گفته‌اند كه هنگام خواب‌دیدن از این‌كه خواب هستند آگاهی دارند و 34 درصد گفته‌اند گاهی قادر به كنترل اتفاقاتی هستند كه در خواب می‌افتد.

توانایی تغییر و تعیین خواب‌ها مهارتی نیست كه همه از آن برخوردار باشند ولی می‌توان آن را تقویت كرد.

به ‌گفته دكتر كلی‌ بالكلی، متخصص رویاهای شبانه و استاد دانشگاه بركلی، این تكنیك بویژه برای آنهایی مفید است كه از كابوس‌های تكرارشونده رنج می‌برند. او توصیه می‌كند قبل از خواب با خود بگویید كه اگر كابوس دوباره سراغم آمد من به یاد می‌آورم كه این فقط یك خواب است. وقتی شما در زمان خواب دیدن از این‌كه در خواب هستید، آگاه باشید نه تنها توانایی تغییر جریان خواب را دارید بلكه می‌توانید از شروع آن خواب نیز جلوگیری كنید. این تكنیك به شما كمك می‌‌كند تا توانایی یادگیری خود را در زمان خواب دیدن نیز افزایش دهید.

لازم نیست حتما خواب باشید تا خواب ببینید

شما می‌توانید حتی روی میز كارتان، در ماشین و حتی در حال تماشای بازی فوتبال فرزندانتان، خواب ببینید. رویا دیدن در حال بیداری امكان‌پذیر و نسبتا آسان است و برای این كار فقط باید قوه تخیل خود را فعال كنید.

اولین مرحله این است كه در مورد یكی از خواب‌هایی كه بتازگی دیده‌اید، فكر كنید. یك محل كاملا آرام را انتخاب كنید و بر رویایی كه قبلا دیده بودید متمركز شوید و اجازه دهید خودش جلو رود و دوباره نیرو بگیرد.

خواب‌دیدن در حال بیداری می‌تواند یك روش تمدد اعصاب باشد و حتی به ذهن شما كمك كند تا بتوانید معماهای خواب‌های خود را دریابید. از سوی دیگر این كاربه ارتباط شفاف‌تر بین بخش‌های ناهوشیار و بخش‌های هوشیار ذهن كمك می‌كند.

به هر حال هر چه بیشتردر مورد خواب مطالعه و تحقیق كنید، از خواب‌های آشفته نگران نمی‌شوید و دل به رویاهای غیرواقعی هم نخواهید بست.

 




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -